Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024

DUŻA SCENA

18 marca (środa)//godz. 19:00

Teatr Ba-Q//Ćma

 
Reżyseria: Przemysław Prasnowski          
Scenariusz: Dorota Słomczyńska, Monika Chuda, Przemysław Prasnowski
Światło: Krzysztof Urban
Scenografia: Piotr Tetlak
Muzyka: Maciej Kuśnierz
Występują: Małgorzata Walas-Antoniello, Ola Marzec, Przemysław Prasnowski
 
Premiera: 15 stycznia 2012 r.
 
Ćma fot. Piotr Bedliński
Ćma to spektakl zainspirowany burzliwą biografią  i ekscentryczną osobowością Kazimiery Iłłakowiczówny. Kiedyś niezależna kobieta, przyjaciółka Witkacego i Tuwima, a u schyłku życia niewidoma kobieta skazana na obecność opiekunek. Kim jest dla młodych, pełnych życia dziewczyn? Opuszczoną staruszką? Złośliwą poetką? Ćmą tęskniącą za światłem?
 
Przedstawienie łączy nowatorskie podejście do przestrzeni teatru alternatywnego z klasycznymi środkami wyrazu. Widzowie w ascetycznym pokoju Iłłakowiczówny odbywają podróż w czasie w rytm transowych dźwięków generowanych na żywo przez DJ-a.
 
O zmarłej prawie trzy dekady temu w Poznaniu poetce i tłumaczce, sekretarce Józefa Piłsudskiego, opowiadają w swoim spektaklu „Ćma” twórcy z teatru Ba-Ku. […] Co po nas zostaje? Pusta szafa, odkształcony materac łóżka, ślady palców na blacie biurka. Czasem naostrzone ołówki, długopisy porzucone w pół słowa. Kto był w Muzeum-Pracowni Kazimiery Iłłakowiczówny przy ul. Gajowej na pewno pamięta galerię osobliwych pamiątek po byłej lokatorce, przygnębiającą atmosferę opuszczonego pokoju, w którym spędziła ostatnie lata. W ciemności, bo po nieudanej operacji jaskry Iłła – jak nazywali ją najbliżsi – nie widziała. Zostały jej dźwięki: m.in. „przyprawiający o ból zębów" zgrzyt tramwajów wyjeżdżających z pobliskiej zajezdni.
Marta Kaźmierska, „Gazeta Wyborcza Poznań”
 
Teatr Ba-Q – grupa powstała w 2009 roku, związana jest z Fundacją Barak Kultury. Połączyła swoimi realizacjami wiele artystycznych osobowości. Z Ba-Q współpracowali min. scenograf Piotr Tetlak, kompozytor Rafał Zapała oraz aktorzy: Małgorzata Walas-Antoniello i Hacen Sahraoui. Liderem grupy jest Przemysław Prasnowski prezes Baraku Kultury, aktor, reżyser i scenarzysta. Przez wiele lat związany był z Teatrem Strefa Ciszy wystąpił z grupą w Koktajlu z martwą naturą w tle (premiera 2004 r.), Kwaterze (2005 r.), Nauce latania (2006 r.), Akcji ulicznej Domino (2009 r.), Salto Mortale (2010 r.). Zagrał także w Egzaminie Teatru Usta Usta Republika (2011 r.). Jest laureatem Medalu Młodej Sztuki w dziedzinie animacji kultury (2009 r.) „za stworzenie w Baraku Kultury przestrzeni dla spotkania wielu kultur, światopoglądów, religii”.
 
„Ba–Q – jak pisze Andrzej Niziołek – to teatr wyrosły z ulicznego happeningu i dotąd w nim się realizujący” (Gdy czas zawraca, „Tygodnik Powszechny”, 8 maja 2012 r.). Do najważniejszych realizacji poznańskiej grupy należą happening Romeo i Julia na ulicy św. Marcin – podczas zainicjowanej w przestrzeni Poznania akcji dwie grupy skupione wokół młodych kochanków stanęły po przeciwnych stronach ruchliwej ulicy próbując wyznać sobie miłość  (premiera na festiwalu miejskim „Miasto Zdarzeń”, 2009 r.); akcja teatralna Schron inspirowana biografią poznańskiej Żydówki Firy Mełamedzon-Salanski (premiera na festiwalu „Malta”, 2009 r.); spektakle: Szrot (premiera na Festiwalu Stara Gazownia, 2012 r.) i Toast (premiera na Festiwalu Teatralnym Maski, 2013 r.). Dla przedstawienia Szrot Reaktywacja (2014 r.) mottem był cytat z Kombinatu Grzegorza Ciechowskiego „kombinat pracuje oddycha buduje kombinat to tkanka ja jestem komórką nie wyrwę się…” a całość opowiadała o „szrotowych ludziach”, dla których życie poza złomowiskiem nie istnieje, i którzy składają ofiary „industrialnym Bogom”.
 
Teatr Ba-Q spektaklem Ćma (premiera 15 stycznia 2012 r.) debiutuje na Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych KLAMRA.
www.barakkultury.pl