Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024

WROCŁAWSKI TEATR RADIOAKTYWNY – „Parantela”

19 marca (niedziela)//godz. 21:00
 
WROCŁAWSKI TEATR RADIOAKTYWNY //„Parantela”
 
 
SCENARIUSZ: Michał Występek
REŻYSERIA: Karol Skrzypiec
OPRACOWANIE MUZYCZNE: Karol Skrzypiec, Karolina Głogowska, Kuba Słoma
RYSUNEK: Sabina Leska
OBSADA: Sabina Leska, Kamil Dawid Gałuszka, Barbara Chodorowicz, Karolina Głogowska, Maciej Kowalczyk
PREMIERA: 15 kwietnia 2016
 
Słuchowisko intermedialne autorstwa wtrA, do scenariusza Michała Występka. To historia o utracie prawa do własnej wolności ograniczonej miłością do drugiej osoby.
Mianownikiem definiującym bohaterów spektaklu jest niepełnosprawność fizyczna i psychiczna, obie nie pozwalają funkcjonować, bronić się ani wyrażać swoich uczuć. W odróżnieniu od dotychczasowej twórczości wtrA „Parantela” posługuje się również mediami wizualnymi – obrazami tworzonymi w trakcie spektaklu oraz sceniczną obecnością aktorów.
 
Twórcy o spektaklu:
Mariusz nigdy nie ufał ludziom, którzy istnieli ani nie pokochał tych, którzy go znali. Wiedział, że nie przyszedł na ten świat, aby go podziwiać, tylko by pomóc go sprzedać. Ale kupcy tchórzyli, widząc jak odzieramy się z humanizmu w imię człowieczeństwa. Jak z nienawiści do tchórzostwa trwamy przy drugim człowieku licząc, że nasze najgorsze cechy pozwolą nam wytrwać w świętości.
Kupcy pragną jedynie pustostanów, które będą mogli urządzić na swoją wizję tego, czego inni się po nich spodziewają. Ozdabiając ściany obrazami Malarzy, którzy pragnęli wybić im dziurę w murze, by mogli wreszcie spojrzeć na otaczający ich świat. Na Rzeczywistość, która nie należy już do nich, ponieważ została sprzedana. Zamykają się więc w swoich czterech ścianach, zdani na łaskę swoich opiekunów, licząc, że ci będą ich kochać na tyle, by ich nie zabić.
Mariusz jednak pokochał tych, którzy modlili się, by ich opiekunowie kochali ich na tyle, by wreszcie pozwolić im zginąć. Z drugiej strony… Mariusz nigdy nie istniał. Miał jedynie obraz, który wisiał na jego ścianie. „Parantele” Mariusza Figla.
 
Z recenzji:
Usłyszeliśmy męski głos, podróżujący w naszą stronę z jakiejś metafizycznej przestrzeni. Przed widownią rozpościerały się trzy płócienne ekrany, za którymi snuły się oniryczne cienie, relacjonujące przejmującą opowieść o braku uczuć i zagubieniu artysty. Historia snuje się wokół malarza Mariusza Figla, który wplątuje się w romans z dziennikarką Amandą. W tle ich rozmów czai się cień chorej żony, od której artysta jest uzależniony. Banalny trójkąt małżeński przeradza się więc w pełną zawiłości grę psychologiczną, w której na szali kładzie się uczucia, sumienie i pasję tworzenia.
Justyna Nawrocka
 
 
Wrocławski Teatr Radioaktywny to grupa artystów zainteresowanych teatralnością medium radiowego, założona w 2013 roku przez Karola Skrzypca – kompozytora i twórcę grupy muzycznej Inner Vision Laboratory oraz Michała Występka – scenarzysty. W czasie swojej działalności wtrA współpracowało z wieloma wrocławskimi artystami – aktorami i muzykami. WtrA ma za sobą cztery premiery o charakterze słuchowiskowym (w tym udział w projekcie Laboratorium Dźwięku w ramach MOSTów ESK 2016), nie licząc pomniejszej, okolicznościowej twórczości, a także ostatniego premierowego słuchowiska wizualnego „Parantela”. Od stycznia 2016 roku grupa sformalizowała się, rejestrując swoją działalność jako fundacja Towarzystwo Radioaktywne.
 
Klamra ‘2017 jest pierwszą prezentacją zespołu na toruńskim festiwalu.
 
wrocławski-teatr-radioaktywny
 
www.facebook.com/wroctr/