6 kwietnia (piątek) / 20:30 / Duża scena

Teatr A PART – „Nic. Szkice do Króla Leara”

REŻYSERIA: Marcin Herich
SCENARIUSZ: Na motywach „Króla Leara” Williama Szekspira
OBSADA: Alina Bachara, Daniel Dyniszuk, Cezary Kruszyna, Natalia Kruszyna, Marek Radwan, Monika Wachowicz, Lesław Witosz
MUZYKA: Piotr Szmidtke („17 miniatur na orkiestrę”, ścieżka dźwiękowa spektaklu jest prawykonaniem tego cyklu utworów)
PREMIERA: 21 grudnia 2017, Katowice
 
Przedstawienie Nic. Szkice do Króla Leara to drugi, po powstałych 7 lat wcześniej Szkicach o Ofelii, cykl scenicznych „szkiców szekspirowskich” Marcina Hericha i Teatru A Part.
 
Spektakl skupia się na psychologicznych i emocjonalnych wątkach „Króla Leara”: relacjach córek z mężczyznami, w tym – zwłaszcza – z ojcem oraz relacjach córek między sobą. Na pierwszy plan wysuwa się egzystencjalny dramat niezrozumienia bohaterów, prowadzący do eskalacji i tragedii.  Kontekst obyczajowy dzieła Szekspira jest pretekstem do stworzenia autorskiego i bardzo osobistego studium o relacjach międzyludzkich, trudnych, pełnych przeciwstawnych uczuć i uniesień, usianych wzajemnymi urazami, które unieważnia dopiero śmierć.
W przedstawieniu uwydatniony zostaje zawarty w „Królu Learze” paradoks nihilizmu. Słowo „nic”, odzwierciedlające znikomość i prawdziwą naturę ludzkiego bytu, w utworze Szekspira staje się złowróżbnym zaczynem tragedii, gdy wypowiada je Kordelia, ukochana córka Leara, w całkowicie odmiennej intencji. W jej ustach „nic” ma wyrażać skromność, szczerą miłość i szlachetny umiar. Owo niepozorne, minimalistyczne, z pozoru „nic” nie znaczące słowo ujawnia swoją bezwzględną siłę i nieposkromioną kreatywność.  Staje się słowem-kluczem, słowem-biczem, istotą rzeczy.
Pod względem formy spektakl ma strukturę reżyserskiego szkicownika. Reżyser daje w nim upust zamiłowaniu do geometrii: układy sceniczne spektaklu zdają się być kreślone i szkicowane na oczach widzów. W efekcie powstają żywe rysunki łączące figuratywność z abstrakcją geometryczną.
Przedstawienie podporządkowane jest muzycznej partyturze. W spektaklu wykorzystano cykl kompozycji zmarłego przed czterema laty katowickiego artysty Piotra Szmitke pod tytułem 17 miniatur na orkiestrę. To unikatowe, nigdy wcześniej nie publikowane dzieło, zarejestrowane przez autora roboczo w domowym studiu, zostaje w spektaklu odtworzone w całości, linearnie, bez ingerencji i skrótów.
 
a-part
 
Teatr A Part jest teatrem autorskim reżysera Marcina Hericha, założonym w 2004 roku w Katowicach. A Part to niezależny projekt artystyczny i skupiona wokół Hericha grupa teatralna, realizująca autorskie przedstawienia sceniczne, działania site specific oraz widowiska plenerowe. Teatr A Part jest teatrem ciała, ruchu, formy i narracji wizualnej. W obszarze sensów spektakle A Partu sięgają w głąb ludzkich instynktów i tajemnic egzystencji, emocji i imponderabiliów.
 
Historia Teatru A Part rozpoczęła się od wznowienia trzech przedstawień plenerowych, zrealizowanych wcześniej przez Marcina Hericha w katowickim Teatrze Cogitatur (Femina, El Niño. Miłość w czasach niepokoju oraz plenerowy projekt specjalny Extracts). Następnie powstały, kolejno: Tsunami (widowisko plenerowe, wspólnie z Gliwickim Teatrem Muzycznym i Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku-Białej), Zwykle potrzeby (spektakl sceniczny), Klepsydra (przedstawienie solowe), Labirynt Wenus (site specific project teatru Cantabile 2 w Vordingborg w Danii, zrealizowany w wersji specjalnej z Teatrem A Part i Theaterlabor im Tor 6 z Bielefeld w Niemczech), Kołysanka (przedstawienie solowe), Faust (przedstawienie plenerowe), Szkice o Ofelii (przedstawienie solowe), Cyrk Bellmer (spektakl sceniczny), Ziemia Gomo (site specific project), Przejrzystość pustki (przedstawienie solowe), Przepaść głębi (instalacja wideo/przedstawienie solowe), Künstlerspiele. Sceny z Wiekiej Wojny (spektakl sceniczny), W dżungli historii. Variete (spektakl sceniczny, wspólnie z Theaterlabor im Tor 6 z Bielefeld w Niemczech), Więzy  (przedstawienie solowe), Alicja w Krainie Czarów (site specific project, wspólnie z adeptami Studia Aktorskiego Teatru A Part) oraz Nic. Szkice do Króla Leara (spektakl sceniczny).