19 marca (sobota)//19:00
 
KOMUNA//WARSZAWA//Diuna 1961”

 

 

INSTALACJA SCENOGRAFICZNA: Negar Farajiani

KOSTIUMY: Ewelina Ciuchta

ŚWIATŁA: Paulina Góral

CHOREOGRAFIA: Irad Mazliah

PRODUKCJA W IRANIE: Shokufeh Farazmand

WIDEO: Magda Mosiewicz

KOPRODUKCJA: Teatr Polski w Bydgoszczy

PARTNERZY: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Instytut Adama Mickiewicza

WSPÓŁPRACA: Ambasada Polski w Teheranie

 

PREMIERA: grudzień 2015

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urząd m.st. Warszawy


komun-diuna5

Diuna Franka Herberta to najpopularniejszy cykl powieści science fiction XX wieku. Ustanowił nowy kanon tej literatury, ale znacznie też przekroczył ramy gatunku, mieszając dyskurs filozoficzny z przewidywaniami futurologicznymi i wartką akcją: rozważania o genetyce oraz przetrwaniu ludzkości wobec kurczących się zasobów to główne wątki powieści.

Komuna// Warszawa tworzy swoisty prequel do Diuny. Podobnie jak w literackim oryginale osią spektaklu jest pustynia. Filozoficznie „pustynia” to miejsce spotkania z Bogiem, ze sobą, przemiany, nowego początku lub śmierci. Pustynia we współczesnym świecie to złoża ropy, a więc źródło bogactwa i władzy. Ale także zagrożenie zagładą z powodu braku wody.

Komuna// Warszawa porusza się po tych wszystkich obszarach, łącząc je za pomocą specyficznej formy teatralnej: opery mówionej. To, co w klasycznym teatrze dramatycznym jest niewiarygodne, w operze odbiera się jako naturalny element narracji.

Komuna// Warszawa opisuje fikcyjną wyprawę autora Diuny do Iranu w 1961 roku. Frank Herbert zostaje wysłany z tajną misją na Bliski Wschód, przez kilka dni przebywa w pustynnym mieście Jazd, czekając na spotkanie z kurierem. Być może pod wpływem narkotyków wyrusza na samotną wyprawę na pustynię. Tam doznaje olśnienia. Widzi możliwe scenariusze rozwoju świata. Te „przyszłowidzące” wizje staną się zaczątkiem napisanej wkrótce literackiej sagi.

Komuna// Warszawa „rekonstruuje” pobyt Herberta w Jaździe. Proces „odnajdywania” śladów pozostawionych przez autora Diuny zaciera granicę pomiędzy prawdą a zmyśleniem. Zaczynając podróż, trafiamy na realną pustynię i stajemy wobec tych samych pytań i rozterek, jakie trapiły Franka Herberta w 1961 roku: czym jest przyszłość, jak nasze wizje wpływają na rzeczywistość… lub po prostu: co się stanie…?

Komuna// Warszawa nie próbuje dawać odpowiedzi. Pokazuje możliwe drogi, wciąż krążące w kosmosie fragmenty dawnych nauczań oraz wyłaniające się z cyfrowego świata zręby nowych rzeczywistości. Wielość dróg i niepewność to tytułowe „fragmenty” spektaklu – powracający obsesyjnie lejtmotyw przedstawienia. Pewne jest tylko to, że historia toczy się dalej. Przyszłość jest otwarta, co czujemy podekscytowani, jak podróżni tuż przed wyprawą w nieznane…

Przedstawienie "Diuny" w Komunie//Warszawa ma charakter niedosłowny. Niewiele jest powiedziane, wiele powtórzone. Oddalamy się od schematu przedstawienia teatralnego. Kiedy opada kurtyna, wchodzimy najpierw do pomieszczenia, w którym jesteśmy zostawieni na kilka minut. Dużo się tam dzieje. Szum… Odlatujemy. Na pustynię.

Karolina Korab, „Teatr dla Was”


komun-diuna4

 

Komuna// Warszawa założona została w 1989 roku przez Grzegorza Laszuka i Pawła Stankiewicza jako Komuna Otwock. Idea alternatywnego teatru politycznego zrodziła się z anarchistycznego buntu wobec minionego i kształtującego się ustroju. Na sceny teatralne droga Komuny wiodła przez spontaniczne akcje społeczne i punkową muzykę. Do najważniejszych spektakli początku działalności teatru należą: Stefan albo sens życia (1995), bez tytułu (1996), Trzeba zabić pierwszego boga (1999). Kolejne premiery zamknięte były w cykl Dlaczego nie będzie rewolucji?, powstały trzy spektakle: Design/Gropius (2002), Perechodnik/Bauman (2004) oraz Przyszłość świata (2006). W roku 2009 grupa ogłosiła zakończenie działalności pod ówczesną nazwą i rozpoczęcie pod szyldem Komuna Warszawa. Komuna// Warszawa stworzyła cykl RE//MIX, pod którego szyldem powstało trzydzieści spektakli „remiksujących" dzieła teatralne, muzyczne, literackie i filmowe. Książka „RE// MIX” (wydana w 2014 r.) pod redakcją pomysłodawcy cyklu Tomasza Platy i Doroty Sajewskiej jest podsumowaniem projektu.

 

Komuna// Warszawa gościła na Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych sześciokrotnie. W toruńskiej Od Nowie zadebiutowała spektaklem Trzeba zabić pierwszego boga (Klamra ’2000) inspirowanym historią z Mircei Eliadego. Kolejnym przedstawieniem był Perechodnik/Bauman (Klamra ’2006) – w którym twórcy zderzyli wspomnieniową książkę Czy ja jestem mordercą? żydowskiego policjanta Calela Perechodnika z naukowym wywodem Nowoczesności i zagłady Zygmunta Baumana. Kolejną propozycją zaprezentowaną w Od Nowie była Przyszłość świata (Klamra '2008) inspirowana historią terrorystycznej grupy Baader-Meinhof. Kolejnym z przedstawień był – wystawiony już pod szyldem Komuny Warszawa – spektakl Księgi (Klamra ’2011) z postaciami-symbolami: Richardem Buckminsterem Fullerem i cesarzem Yongle. Na Klamrze ‘2013 zespół pokazał spektakl Sierakowski, który był inspirowany założycielem i redaktorem naczelnym „Krytyki Politycznej”. Dwa lata później – na Klamrze ‘2015 – zespół pokazał Paradise Now? Re//Mix Living Theatre, którym przypomniał jeden z najważniejszych spektakli teatru politycznego – Paradise Now! The Living Theatre.

 

komun-diuna2

 

www.komuna.warszawa.pl