Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024

Batalion

DUŻA SCENA

14 marca (sobota)//godz. 19:00

USTA USTA Republika//Batalion

Reżyseria: Wojciech Wiński
Scenariusz: Ewa Kaczmarek, Łukasz Pawłowski, Wojciech Wiński
Muzyka: Adam Brzozowski
Kostiumy: Idalia Mantas
Występują: Roman Andrzejewski, Grzegorz Ciemnoczułowski, Marcin Głowiński, Ewa Kaczmarek, Mikołaj Podworny, Artur Śledzianowski, Wojciech Wiński, Przemysław Zbroszczyk
 
Premiera: 13 lutego 2013 r.

 

Zatem wojna! Ostatnia sprawiedliwa!
Bezlitosny wróg zaatakuje znienacka!
Bądź gotów, obywatelu!
 
Nastał czas, aby wziąć sprawy we własne ręce!
Nie oddać swego i odebrać, co twoje!
Wyrównać rachunki! Obnażyć prawdę!
 
Pójdźmy ramię w ramię do boju i ostatecznego zwycięstwa!
W walce o jedynie słuszną sprawę!
Załóż mundur, chwyć za broń i staw się!
Separatyści wszystkich krajów, łączmy się!

 

BATALION – to okazja do postawienia pytań dotyczących zarówno jednostek jak i całych społeczeństw:
Czy chcemy walczyć? Czy musimy walczyć?
O co? O terytorium, godność, wiarę?
Kto jest naszym wrogiem?
Jesteśmy agresorem czy obrońcą?
Czy istnieje jeszcze wojna „sprawiedliwa”?
 
zdjęcie 4
 
Absurd i ironia aż kipiała z „Batalionu”. Teatr na swój sposób wyśmiewa podejście, skrajne postawy, utarte schematy, książkowy patriotyzm oraz ważność słusznych i słuszniejszych spraw. Przez interakcje z widownią i nadanie jej „jabłkowych” kryptonimów podkreśla i pokazuje, że niektóre problemy są aż nazbyt rozdmuchiwane i brane na serio. Przez takie podejście świat przesiąknięty jest bezsensownymi konfliktami i wojnami „o coś”. Gdzieś jednak zatraca się sens takich agresji, w których nie ma sprawiedliwych stron.
Magdalena Wardęcka, www.gniezno24.com
 
Teatr Usta Usta powstał w Poznaniu w 2000 r. z inicjatywy Wojciecha Wińskiego i Marcina Libera, którzy rozpoczęli działalność nowej formacji od spektaklu A. Obecnie obaj twórcy realizują osobne projekty, Wiński – od 2002 roku – prowadzi Teatr Usta Usta Republika, z którym stworzył liczne spektakle tworzone w poszukiwaniu nowych przestrzeni, sposobów narracji i współczesnych tematów. To między innymi: Cadillac (2002 r.), Ambroży, Driver (2004 r.), Alicja 0700 (2005), Ambasada (2006 r.), 777 (2007 r.), Radioaktywni, System (2008 r.), Aleksandria (2009 r.), Stream (2010 r.), Egzamin, Szepty, szmery, krzyki czyli glosolalia, Ukryte (2011 r.), Luminaria (2012 r.) i Uczta (2013 r.).
 
Każdy z projektów Teatru Usta Usta to eksperyment związany z sytuacją oraz przestrzenią działania teatralnego. Driver to pierwszy polski car-play, zainscenizowana dla czterech widzów kameralna podróż starym, amerykańskim krążownikiem szos, który w późnych godzinach nocnych przemierza różne punkty miasta, będącego scenerią opowiadanej historii. Alicja 0-700 to z kolei pierwszy polski spektakl interaktywny zrealizowany w sieci telefonicznej, w którym widz-słuchacz poprzez wciskanie cyfr z klawiatury telefonu decyduje, jak potoczą się dzieje tytułowej bohaterki. Obecnie projekt dostępny jest na stronie internetowej www.alicja.sos.pl i jest swego rodzaju grą, którą internauta podjąć może odwiedzając witrynę. Ambasada także ma swój początek na stronie internetowej. Widzowie ubiegający się o azyl w ambasadzie zmuszeni są do wypełnienia zamieszczonego tam wniosku o prawo do stałego pobytu. „Wrażliwość miejsca” to jeden ze znaków rozpoznawczych, a zarazem największych atutów poznańskiej grupy. Brak stałej siedziby stał się bowiem impulsem do oswajania na potrzeby teatru niecodziennych przestrzeni miejskich.
 
Teatr Usta Usta Republika jest dwukrotnym laureatem nagrody publiczności Alternatywnych Spotkań Teatralnych: za spektakl 777 (zaprezentowany w 2011 r.) i spektakl Uczta (pokazany podczas Klamry ‘2014). Pierwszym występem w Od Nowie był spektakl A (Klamra ‘2001), następnie nagrodzone 777 (Klamra ‘2011) oraz przedstawienie rozgrywane w ciemnościach Ukryte (Klamra ‘2012), podczas którego, widzowie słuchali opowieści „niewidocznych” aktorów.

www.ustausta.pl