Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024

Wierszalin

13 kwietnia (piątek) / 19:00 / Duża scena

TEATR WIERSZALIN / „WYKŁAD”

REŻYSERIA: Piotr Tomaszuk
SCENARIUSZ: Piotr Tomaszuk, na podstawie “Ksiąg narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego” Adama Mickiewicza
MUZYKA: Adrian Jakuć-Łukaszewicz, Piotr Tomaszuk, polonez ”Pożegnanie Ojczyzny” Michała Ogińskiego na klarnecie solo wykonuje Jan Tomaszuk
OBSADA: Piotr Tomaszuk, Rafał Gąsowski, Dariusz Matys, Monika Kwiatkowska, Katarzyna Wolak, Bartłomiej Olszewski
PREMIERA: 30 grudnia 2017, Supraśl
 
Spektakl "Wykład" to „Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego” Adama Mickiewicza przeniesione na scenę teatralną.

Teatr Wierszalin już dawno zaznaczył się na teatralnej mapie jako jeden z najważniejszych teatrów. Zresztą nie bez przyczyny. Bez względu na to, czy odbierzemy "Wykład" jako groteskowy, czy jako poważny, jest spektaklem wręcz genialnie zrobionym technicznie – zarówno pod względem aktorstwa, scenografii, światła, jak i muzyki. I przy okazji nie traci unikalnej dla tego miejsca atmosfery.
Aleksanda Sidor, TeatrDlaWas
 
Wierszali-Wyklad-08
Teatr Wierszalin powstał w 1991 roku z inicjatywy Piotra Tomaszuka i Tadeusza Słobodzianka. Pierwsze przedstawienia teatru – „Turlajgroszek” (z 1990 r.), „Merlin – inna historia” (1993 r.) i „Klątwa” (1994 r.) – były prawdziwymi wydarzeniami na polskiej scenie, a spektakle zdobyły uznanie także na międzynarodowych festiwalach (w tym nagrody Fringe First w Edynburgu). Po rozłamie w grupie i odejściu Tadeusza Słobodzianka (w 1994 r.), zawieszeniu działalności (2000-2004 r.), rekonstrukcji zespołu i przekształceniu w wojewódzką samorządową instytucję kultury (2006 r.) teatr ustabilizował swoją działalność i funkcjonuje do dziś, występując na najważniejszych polskich i europejskich festiwalach. Siedzibą teatru jest Supraśl – miasteczko nieopodal Białegostoku. Wieloreligijny i wielokulturowy region stał się inspiracją dla wielu historii podejmowanych w przedstawieniach. Z legend polsko-białoruskiego pogranicza teatr zaczerpnął również swoją nazwę, wiążącą się z prorokiem Ilją. Jego wyznawcy w latach 30. ubiegłego wieku wznieść mieli na skraju Puszczy Knyszyńskiej osadę Wierszalin – Nowe Jeruzalem, które miało dać schronieniem przed nadciągającą apokalipsą.
Teatr Wierszalin zorientowany jest antropologicznie, wyrósł także na gruncie estetyki teatru lalkowego. Charakterystyczne, proste, surowe i mroczne scenografie, intensywne aktorstwo świetnego zespołu oraz wybitni współtwórcy (Piotr Nazaruk, Eva Farkašova, Jerzy Gurawski) sprawili, że spektakle Wierszalina były zawsze dla widza unikatowym przeżyciem. Zwłaszcza te grane w siedzibie teatru – supraskiej sali w dawnej szkole, przy ulicy Kościelnej 4. Zawsze też teatr podejmował dyskusję z najwybitniejszymi polskimi tradycjami i dziedzictwem teatralnym: Redutą Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego i Teatrem Śmierci Tadeusza Kantora.
 
Teatr Wierszalin jest ubiegłorocznym laureatem Plebiscytu Publiczności AST Klamra ‘2017 za spektakl Dziady – Noc pierwsza.